Elefanten

Heej. I förregår kväll så tränade jag på en text om elefanten som jag hade skrivit. För vi hade fått i läxa att man skulle skriva om ett villt djur i världen och sen skulle man läsa upp den inför klassen. Så jag trände på texten så  jag skulle kunna den tills igår. Igår i skolan så läste jag upp texten och det gick ganska bra faktiskt, alla fall bättre än vad jag trodde att det skulle gå. Så här skrev jag:

Elefanten finns i Afrika och i Asien. Men skillnaden mellan dom Asiatiska och dom Afrikanska är att dom Asiatiska har mindre betar och öronen är mindre. Elefanter lever i flock och leds oftast av en hona och hennes nära släktingar som också är honor, och deras ungar. Elefanten är dräcktiga i 1 år och 10 månader allså mer än dubbelt så mycket som människan. När dom föds så väger dom upp till 100 kg. En vuxen elefant kan väga ca 7 ton allså nästan lika mycket som en lastbil. Elefanter växer hela livet medans vi människor slutar att växa vid 20 års ålden. Elefanter gillar mäst att äta frukter men dom äter även blad, buskar, kvistar och blommor. Elefanten äter nästan 150 kg mat per dag. Elefanten använder snaben när dom ska äta eller dricka något. En elefant kan få plats med 10 liter vatten i sin snabel. När elefanten går så kan den gå i 8/9 km/h, men när dom springer kan dom komma upp till 60/70 km/h. Elefanter kan kommunicera med varandra på flera kilometers avstånd men det ända vi hör är en dovt muller eller andra ljud.

Det kanske var lite långtråkigt att läsa hela texten men jag får väl hoppas att ni gillade den. Jag skulle igentligen lägga in det hära inlägget igår men internet fukade inte, men nu så har vi fixat det.

         


Kommentarer
Postat av: Hunny

Nej men texten var jätebra! Fast... släcktingar stavas släktingar :)Bilden var fin också ^^

2009-10-08 @ 15:56:31
URL: http://anotherday.blogg.se/
Postat av: Hunny

Nämen oj nu stavar JAG fel! *jättebra

2009-10-08 @ 15:56:49
URL: http://anotherday.blogg.se/
Postat av: Malin

Okej tack såg inte det.

2009-10-08 @ 16:03:06
Postat av: Hanna

Men jag tycker iaf att det gick jättebra när du läste upp ! Helt klart bäst av alla !! =)

2009-10-08 @ 18:23:04
Postat av: Malin

Tack Hanna det var snällt sagt, det var nog den snällaste komentaren hitills <3 :)

2009-10-08 @ 19:21:48
URL: http://summershadow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0