Svaren på frågestuden om min språkresa!

Hej allihopa!
Jag fick väldigt många frågor på frågestuden så därför han jag aldrig svara på alla igår. Här är i alla fall svaren, hoppas ni är nöjda med mina svar annas får ni säga till! :)
 Hur var det?
1. Vad var bäst?
Att få lära känna alla underbara människor både från sverige och från andra länder!
 2. Vad var roligast?
Det var flera saker, att få se hur de i England lever, få lära känna så många ny människor och fotokursen.
 3. Hur var det?
Det var det roligaste jag gjort i hela mitt liv!
 4. Vad kommer du minnas mest från resan?
Alla underbara människor som jag lärde känna och deras kultur/hur de lever där.
 5. Vart har du varit och skulle du rekomendera någon annan att åka dit?
Jag var i England på ön Isle of Wight. Ja det gör jag, Isle of wight är ett väldigt fint ställe att åka till. Här är en bild därifrån!
 
Gruppen/boendet:
6. Var det många som åkte själv?
Ja det var det, men även många som åkte med någon de kände. Så det var ganska blandat.
 7. Är det lätt att lära känna nya?
Ja det är det (jag lärde känna många), om man åker ensam behöver man inte vara orolig för att det ska vara svårt att lära känna någon!
 8. Hur många var det i din grupp?
Sammanlagt (alla som åkte till IOW) var vi 100, men gruppen var uppdelad så 50 var vi i min grupp.
 9. Vart bodde du?
England - Isle of Wight - Brightstone.
 10. Värdfamilj?
Japp.
 11. Hur var värdfamiljen?
Min världfamilj var väldigt bra, det var ett äldre par som var väldigt snälla och hjälpsamma.
 12. Hur var familjen, hur många bodde ni där?
Min världfamilj var väldigt bra, de var snälla och hjälpsamma. Där jag bodde var vi tre (med mig), men det fanns andra som bodde fler. Ungefär mellan 2-10 skulle jag gissa på att man bor i en världfamilj.
 
Fotokursen:
13. Fotokursen: Var det mkt nybörjare, gick det segt och hur svår var den?
Nej det var inte många nybörjare, men blandat. Det gick inte segt, kursen var för både nybörjare och för de som fotat ett tag. Jag tycker inte att det var så svårt, bara vissa saker, men efter några gånger hade man lärt sig det man tyckte var svårt i början.
 14. Berätta gärna om vad du lärde dig på fotokursen! :)
Självklart! Det första jag lärde mig var grundläggande saker om min kamera (inställningar osv), då gick vi igenom ISO, bländare och slutartid. Varje lektion fick vi en fotouppgift, så jag lärde mig också om komposition, porträtt och gatufotografering som var de olika uppgifterna. Alltså hade vi en genomgång om uppgiften innan vi gick ut och fotade.
 15. Har du tagit bilder?
Jag tog en massa bilder där, ungefär 2000 tror jag. Bilderna därifrån kommer snart komma upp här på bloggen!
 16. Åkte du med STS? (bara de som har foto?!)
Ja det gjorde jag. Jag vet faktiskt inte om det bara är STS som har foto, men jag har inte hört någon som åkt med något annat företag som haft foto.
En bild från fotokursen som jag tog när vi hade komposition som uppgift att fota.
 
Resan:
17. På ön, var det "gammaldags" och vad kunde man hitta på?
Det beror på vad du menar med gammaldags, men nej det tycker jag inte. I "huvudstäderna" fanns det tillgång till shopping, bowling, bio och sen vid kusten kunde man bada på stranden. Man behöver inte vara orolig för att det inte ska finnas något att göra, ledarna ser till att det finns saker att göra.
 18. När bokade du din resa och ungefär vad fick du betala?
I februari, att åka till Isle of Wight kostade för mig ca. 13 000 kr.
 19. Var det jobbigt att inte känna någon ibörjan?
Jag åkte dit med två kompisar, så jag kände dem när jag åkte dit.
 20. Vad gjorde ni?
I veckorna gick vi i skolan, sen hade vi fotokurs ibland efter skolan. På förmiddagen eller på eftermiddagen/kvällarna hade vi olika aktiviteter (fler aktiviteter om man har explorer pass).
 21. Hade du Explorer pass? (elr vad det heter) :0
Ja det hade jag.
 
22. Vad fick ni göra på Explorer pass, var det kul? :)
Vi fick åka till två olika städer vid två tillfällen för shopping (portsmouth och southampton), sen hade vi även sightseeing, bowling och head hunting.
 
 23. Vad fick ni för mat?
Till frukost fick vi oftast toast, yoghurt, flingor och ägg. Till lunch var det en macka, frukt, en chips påse och en liten choklad. Till middag var det olika, pasta med köttfärsås, pastasallad, friterad kyckling/fisk, paj, pizza dock är det olika från familj till familj vad man får till middag.
Det här fick vi en dag till middag när vi var tvugna att ha med oss för att vi inte han hem innan aktiviteten började.
 
Tips:
24. Dina 5 bästa tips?
Köp till explorer pass eller någon kurs/aktivitet (det blir mycket roligare och man får ut mer av resan).
Passa på att prata mycket Engelska när du är där (våga prata).
Köp mer mat om du inte blir mätt av det du får, det är inte kul att gå hungrig.
Säg till världfamiljen om du inte gillar maten/något av det du får till frukost/lunch/middag.
Våga säga till om det är något (världfamilj/ledare).
 25. Något man ska tänka på?
Om man åker till England (som jag gjorde) får man vara beredd på att maten är annorlunda och att man ibland behöver köpa något mer för att bli mätt. Så pengar till lite mat kan vara bra att tänka på att ha med sig.
 26. Var Sts ett bra företag att åka med?
Ja det tycker jag, dock fanns det vissa saker som var mindre bra. Planeringen/upplägget av schemat var dåligt, men annars tyckte jag att det var bra. Jag har dock inte åkt med något annat företag så har inget att gämföra med ;)
 27. Har du lärt dig mycket engelska? :)
Mitt emellan, mitt ordföråd är större och jag har blivit säkrare på att prata engelska. När det gäller gramatik och sånt har jag dock inte lärt mig något nytt (vi höll mest på med pratövningar och uttal).
En bild från flygresan hem.
COPYRIGHT!

Kommentarer
Postat av: Nelly

Åh vad bra ;) Vad fick ni göra på Explorer pass, var det kul? :)

2012-08-21 @ 14:42:39
Postat av: fotoquie.blogg.se

Tack :D Fina bilder då måste fått?! ;)

2012-08-21 @ 18:07:07
URL: http://fotoquie.blogg.se/
Postat av: wilma

det låter som om du haft en toppenresa!

sv: tack! hihi det var supergott :D

2012-08-21 @ 20:34:14
URL: http://wilmastranne.blogg.se
Postat av: Becka [fotoblogg]

Jättebra svar, tack så mycket!
sv: Åh blir så glad, tusen tack finaste du! ♥

2012-08-22 @ 10:54:16
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0