Mina tankar och åsikter om träning.

Hej!
Jag har länge velat göra ett tränings inlägg och nu tänkte jag äntligen dela mina åsikter och tankar när det gäller träning. Från jag var sju till jag var sexton år gammal spelade jag fotboll, vilket betyder att jag länge har tränat på ett eller annat sätt. När jag slutade på fotbollen kände jag att det var viktigt att jag tränade på något annat sätt och inte bara satt hemma. Det var för ungefär 3 månader sedan som jag tecknade ett medlemskap på SATS och där har jag tränat sen dess och det känns hur bra som helst!
        Grunden för att träna är motivation, om man inte har någon motivation är det svårt att träna. Jag som person är ganska lat, men det gäller inte alla saker. När det kommer till träning så har jag en väldigt stor motivation och när jag väl börjat med något är det svårt för mig att sluta. Min motivation till träning har alltså övervunnit min lathet. Om man har dålig motivation till att träna förstår jag att det kan vara svårt att få den motivation man behöver, men det finns ett sätt för alla.
        När det gäller träning finns det INGEN ursäkt att inte träna. Nu när jag började gymnasiet sa min idrottlärare på första idrottlektionen att det inte finns någon ursäkt att inte vara med (bortsätt från sjukdom). Om man har brutit benet kan man alltid vara på gymmet och träna allt förutom benen, om man har stukat armen kan man träna benen osv. Man kanske inte kan vara med på just det momentet man håller på med men det finns alltid andra sätt man kan träna på. En annan person som fick mig att verkligen inse att allt handlar om motivation är en tjej på mitt gym. Den här tjejen har MS, vilket betyder att hon sitter i rullstol och utan den kan hon knappt gå. På flera spinning pass har jag sett henne rulla in med sin rullstol och dra sig upp på cykeln och har även sett henne på gymmet flera gånger. Det kallar jag för motivation! Bara för att man har något hinder som gör det svårare att träna betyder det inte att det inte går, för det finns alltid andra sätt.
När det gäller motivation så kan den alltid försvinna, men då gäller det att man har satt ett mål som gör så att man orkar fortsätta och inte bara under några veckor utan helst hela sitt liv så man får det som rutin att träna. Enda sen jag började på SATS har jag haft som mål att jag vill bli starkare och orka mer, vilket har fått mig att vilja fortsätta. Jag älskar känslan av att vara stark och utmana mig själv, därför gillar jag träning så himla mycket som jag gör. Därför tror jag att motivation och ens mål är väldigt viktigt för att man ska orka fortsätta träna. Det är också viktig att man sätter upp rimliga mål som man ska kunna hålla och som är anpassade till sig själv, för annars är det lätt att man inte håller dem.
        Så fort man pratar om träning kommer kosten in automatiskt, vilket är logiskt eftersom ingen träning skulle få resultat om kosten är dålig. För att få resultat av sin träning är det ungefär 75 % kost och 25 % träning. Jag har alltid haft väldigt regelbundna mattider och om jag inte får det blir inte mitt humör så bra och jag kan må dåligt. Jag tänker alltid på vad jag äter för jag vet vilken mat som jag mår bäst av att äta. Jag älskar att äta mycket sallad och det är en av det som får mig att ha en bra känsla i magen efteråt. När det gäller sötsaker så älskar jag det, vem gör inte det liksom? Men jag tycker bara det är gott när man har det i munnen, efteråt mår jag bara skit. Därför brukar jag inte äta så mycket sötsaker i allmänhet för att jag inte mår bra att äta i det i stora mängder. På grund av detta kan jag bli så sjukt arg när folk påpekar vad jag äter / äter inte, hur mycket jag äter / lite jag äter av något. Man har alltid rätten att bestämma själv vad man vill stoppa i ens kropp och så länge man mår bra av det man äter ska ingen ens ställa frågan varför man äter eller inte äter något! 
När jag tänker på träning får jag bara positiva tankar för träning är det som jag mår bäst av. Träning får mig att glömma bort allt för ett tag och bara fokusera på det jag håller på med just nu! Det känns viktigt för mig med tanke på hur tufft det är att gå på gymnasiet och bland alla läxböcker behöver man koppla bort hjärnan ett tag. För att sammanfatta det här så tycker jag att alla ska träna, på ett eller annat sätt, för man mår så otroligt bra! Man känner sig duktig och man känner sig stolt över sig själv, det spelar ingen roll vad man har för mål för träning. Antigen är det för att man vill må bra, bygga muskler, gå ner i vikt, gå upp i vikt, vad det än är tror jag att alla människor skulle må så mycket bättre och se ljusare på livet om man tränade. Och en sak till, strunta i vad andra tycker, det är ditt liv och din kropp, gör vad du vill! Nu blev det här inlägget väldigt långt och jag hade kunnat skriva jättemycket mer, men jag hoppas någon av er orkade läsa i alla fall! Kommentera gärna vad ni tyckte om inlägget! :)

Kommentarer
Postat av: You know WHO

Hur orkade du skriva så långt? Om jag hade en blogg skulle det bara vara om gaming och skulle kanske uppdatera den 1 gång om året. Men så kan det gå. Det var bra saker du skrev men gaming for life bruden. Vi syns tjao!

MVH //You know WHO

2014-02-12 @ 22:53:54
URL: http://youknowwho.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0